Second exhibition of the Mánes Association of Fine Artists

Plakát, stylisticky inovovaný především pod vlivem francouzských afišistů, vstupoval v devadesátých letech i do českého veřejného prostoru a svým progresivním secesním jazykem, integrujícím slovesné a vizuální sdělení, v něm rovněž šířil obraz moderního umělce. Velkorysá, komplexně pojatá plocha poskytovala prostor jak k rafinovanému dekorativnímu pojednání, tak k monumentálnímu znázornění tvůrce i jeho – světotvorné – činnosti. Jednotlivá ztvárnění se přitom neobyčejně lišila, a to i v rámci kolekcí jednotlivých autorů, jejichž výrazové prostředky čerpaly z různých slovníků: umělce a jeho dílo symbolizovali i zachycovali realističtěji.

Zatímco například Arnošt Hofbauer, parafrázující na plakátu druhé výstavy spolku Mánes z roku 1898 vlnu z proslulého Hokusaiova dřevořezu, alegorizoval umění jako akt přinášející spásu lidstvu, na pozdějším plakátu k třinácté výstavě téhož spolku z roku 1904 od takových symbolů upustil a ztvárnil grafika soustředěného na svou práci a odvráceného od publika civilně. A Vladimír Županský – o dva roky dříve – vyobrazil umělce na plakátu Rodinovy výstavy (citací jeho slavné sochy Balzac) jako bytost směle otevřenou kosmickým dálavám.

Author: Hofbauer, Arnošt
Title: Second exhibition of the Mánes Association of Fine Artists
Date: 1898
Technique: plakát
Dimensions: 110 × 82 cm
Origin: Karásek Gallery Collection
Licence: Free license

Other exhibits from the chapter

This website uses cookies.

We use cookies to personalize content and ads, provide social media features and analyze our traffic. We also share information about the use of our site with our social media, advertising and analytics partners. They may use the data together with other information they collect about you while using their services.

Deny all
Show details
Allow all